زى ما قلت ونوهت قبل كدا المدونة هتعرض قصص حصلت لبنات فعلا ..وحكايات حصلت معايا او شفتها بعيني...شكرا لكل بنت شاركت واجتهدت انها تشارك في تسليط الضوء على جرح المجتمع"التحرش"..وعاوزة اقولكم انها عشان توصلكم حكايتها افتكرت جروح والام مرت في حيتها ومكنش سهل عليها انها تفتكر ....ولا كان سهل عليا انى اسمع او اقرا الحكايات..المهم اننا في الاخر وصلنا الحكاية فأرجوك وانت بتقرا بلاش تعمل الحاجات دى (تستهزأ..تكدبنا...تحقر مننا...او تقفل الصفحه في اول الحكاية..
كملها ...اسمعنا..حس بينا..حل المشكلة........!
نبدأ بقا الحكاية ....
الحكاية بدأت وهبه رايحه الكلية بتاعتها...في اسكندرية ركبت القطر..قالتلى ان مكنش في في القطر مكان فواحد قام لها وقعدها..شكرته وابتسمت وقعدت مكانه.."طرقة" القطر مكنتش مليانه اوى ...بس هو وقف جنبها ...هى استغربت بس محبتش تقدم سوء النية ولا حتى تكلمه لانه هيبقي من قلة الزووق انها تقوله امشي من جنبي متقفش لانه هو اللى قام وقعدها...المهم...انها قعدت والقطر مشي وفي الطريق هبه حست بيه بيقرب منها في كل فرصة..بصتله لقيته مش باصص لها اصلا...فبصت في الارض ومتكلمتش..المهم انها حست بأديه بتلمس كتفها...بصتله بغضب جدا ..بصلها بلا مبالاه...وفي نص الطريق والوضع مستتب في القطر حست بحاجة غريبة جنبها بصتله لقته فاتح سوسته البنطلون..وايده عليها...وقرب منها جامد ولمس جسمها...هبه اتخضت جدا..وعيطت وكان في واحد جنبها..قالها مالك قلتله اصلي افتكرت حاجة .....! ممكن اقعد جنب الشباك قلها اتفضلى ....! وقعدت مكانه ..وطول الطريق بتعيط...ومش قادرة تعمل حاجة...نزلت من القطر وراحت الكلية واليوم عدى ...بس ذكراه متنستش...
هبه انهاردة رائدة من رواد محاربة التحرش..هى صديقتى كمان حبيت أبدأ بقصتها ...!:)
شكرا هبه وشكرا لكل بنت حصلى تحرش ومسكتتش وحاربت عشان بنت تانية ميحصلهاش..
كملها ...اسمعنا..حس بينا..حل المشكلة........!
نبدأ بقا الحكاية ....
الحكاية بدأت وهبه رايحه الكلية بتاعتها...في اسكندرية ركبت القطر..قالتلى ان مكنش في في القطر مكان فواحد قام لها وقعدها..شكرته وابتسمت وقعدت مكانه.."طرقة" القطر مكنتش مليانه اوى ...بس هو وقف جنبها ...هى استغربت بس محبتش تقدم سوء النية ولا حتى تكلمه لانه هيبقي من قلة الزووق انها تقوله امشي من جنبي متقفش لانه هو اللى قام وقعدها...المهم...انها قعدت والقطر مشي وفي الطريق هبه حست بيه بيقرب منها في كل فرصة..بصتله لقيته مش باصص لها اصلا...فبصت في الارض ومتكلمتش..المهم انها حست بأديه بتلمس كتفها...بصتله بغضب جدا ..بصلها بلا مبالاه...وفي نص الطريق والوضع مستتب في القطر حست بحاجة غريبة جنبها بصتله لقته فاتح سوسته البنطلون..وايده عليها...وقرب منها جامد ولمس جسمها...هبه اتخضت جدا..وعيطت وكان في واحد جنبها..قالها مالك قلتله اصلي افتكرت حاجة .....! ممكن اقعد جنب الشباك قلها اتفضلى ....! وقعدت مكانه ..وطول الطريق بتعيط...ومش قادرة تعمل حاجة...نزلت من القطر وراحت الكلية واليوم عدى ...بس ذكراه متنستش...
هبه انهاردة رائدة من رواد محاربة التحرش..هى صديقتى كمان حبيت أبدأ بقصتها ...!:)
شكرا هبه وشكرا لكل بنت حصلى تحرش ومسكتتش وحاربت عشان بنت تانية ميحصلهاش..
المشكله هو الجهل المجتمعي لانه كان سبب في عدم تكلمها خوفا من الفضيحه
ردحذفيجب وضع قوانين رادعه ويجب ان المجتمع يتعامل مع الوضع بصوره مختلفه
أزال المؤلف هذا التعليق.
ردحذفهدير ،،
حذفبجد انا بحييكى ع الفكرة دى و بصراحة انا اول مرة دخلت كانت هبة عاملة شير ع الفيس بوك و دخلت من باب الفضول ^_^
لكن الصراحة عجبتنى اووووووى و انا ع طووووول متابعة يومياتك
انا عملت اكونت هنا مخصوص عشان اقدر اعلق و اقولك استمرررررى
وربنا يحفظك
شكرا لمرووك يا منى..والحمد لله ان حد متابعنى :D
ردحذفانا متابع باستمرار بس القصص دى مؤلمه جدا والموضوع كبير
ردحذفكنت مره جاى من اسكندريه وركبت من محطه مصر والقطر كالعاده وقف في محطه سيدي جابر وكان القطر زحمه جدا جدا وركب ناس كتير من محطه سيدي جابر وانا كنت واقف لقيت واحده ست عندها 40 سنه او اقل دخلت العربيه اللي كنت فيها وكان جنبي شباب كتير لقيت شاب جنبي وقف وراها اول مادخلت فانا دمي كان محروق وقلت عشان مظلموش واعمل مشكله هشوف رد فعلها يمكن يكون مش عارف يقف وغظب عنه الست متكلمتش خالص فضلت متابعه قلت اكيد الست خايفه من المشاكل وكدا لقيته بمرر ايده على جسمها بكل بردو ومصدقت وقتها.. قلت لها تعالى جنبي يامدام وانت خلى عند اللي خلفوك دم سكت مردش اتحرق دمي اكتر كان نفسي يرد عشان اسود يومه الواطي بس طبعا مش هيرد لانه شخص زباله جبان وكان نفسه يتحرك بعيد عننا بس معرفش القطر كان زحمه من حرقه دمه نزل في كفر الدوار من الرغم انه كان قاطع تذكره دمنهور الست فضلت كانت بتبكي من الموقف وانا كنت وقتها هموت من الغيط بسبب فعل الجبان دا !!
ردحذف